Banatul cultural

Denumire actuală

Muzeul locomotivelor cu aburi, Reşiţa

Cod de monument istoric (dacă este cazul)

CS-II-a-A-10905

Localizare, judeţ, localitate, stradă, cod poştal

Reşiţa, jud. Caraş-Severin, Adresa: Calea Timişoarei – Zona Triaj

Descriere

Muzeul a fost constituit, prin eforturile ing. Mircea Popa, director al Uzinelor resitene pe atunci, în anul 1972, la aniversarea unui secol de productie de locomotive cu aburi la Resita. Cuprinde 16 exponate din diverse epoci de constructie, cel mai important fiind locomotiva RESICZA, una dintre cele trei prime locomotive cu aburi construite în spatiul sud-est european, la Resita , în 1872-73. Celelalte doua („Bogsan” si „Hungaria”) au fost casate în anul 1937. Locomotiva „Resicza” a fost recuperata, în 1961, de la Câmpia Turzii , unde era garata pe o linie de manevra. Proiectata de John Haswell (1812 – 1897), originar din Scotia, dar stabilit la Viena , piesa este o locomotiva tender cu doua roti cuplate, care se poate înscrie în curbe cu raza de maxim 45 m, are o forta de tractiune de 1125 kg si 45 CP la viteza de 11 km/h. Lungimea locomotivei este de 4,48 m si greutatea în serviciu, de 11,5 t. A fost construita în conditii improvizate în atelierele uzinelor StEG Resita, iar în perioada 1961-1972 a fost garata pe o linie de manevra în fata Fabricii de locomotive (1923) din complexul uzinal local. Fabricatia locomotivelor cu aburi la Resita se încheie în anul 1964, cu 10 locomotive de ecartament normal, din seria 150.000, destinate exportului. Cu doua exceptii, cele 16 piese din Muzeul de astazi, concentreaza istoria de aproape un secol a acestei importante componente a industriei constructoare de masini pe malurile Bârzavei. Lista locomotivelor, în ordinea anului de fabricatie :

Componente tehnice

1. (1872) Locomotiva nr. 2 „Resicza”, ecartament 948 mm

2. (1909) Locomotiva forestiera CFF 704.209, fabricatie StEG-Viena

3. (1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.025, fabricatie Henschel-Kassel

4. (1921) Locomotiva de ecartament normal, seria 50.378

5. (1925) Locomotiva tender cu ecartament îngust, 700 mm

6. (1933) Locomotiva de ecartament normal CFR 230.163

7. (1939)Locomotiva de ecartament normal, seria 142.072

8. (1940) Locomotiva de ecartament normal CFR 131.003

9. (1944) Locomotiva forestiera CFF 704.404

10. (1952) Locomotiva tender uzinala CFU 29

11. (1952) Locomotiva de ecartament normal CFR 764.103

12. (1954) Locomotiva tender uzinala CFU 14

13. (1955) Locomotiva de ecartament normal, seria 150.038

14. (1956) Locomotiva forestiera CFF 764.493

15. (1958) Locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001

16. (1960) Locomotiva tender uzinala CFU 28

Imagini – localizarea exactă a acestora

Referinţe – Bibliografie, harti, imagini, surse cinematografice, surse orale

http://www.caras-severin.djc.ro/ObiectiveDetalii.aspx?ID=823

Autorul fişei – numele şi calitatea acestuia

Alina Albu, asistent de proiect

Data completării

februarie 2008
ue

Acest site web nu reprezinta in mod necesar pozitia oficiala a Comisiei Europene. Raspunderea privind corectitudinea si coerenta informatiilor prezentate revine initiatorilor site-ului web.

Pentru informatii despre celelalte programe finantate de Uniunea Europeana in Romania, ca si pentru informatii detaliate privind statutul de membru al Romaniei la Uniunea Europeana, va invitam sa vizitati adresa web a Centrului de Informare al Reprezentantei Comisiei Europene in Romania.

rs